I forbindelse med vores uddannelsesforløb blev vi kontaktet af Bent Jensen, som gav os opgaven at udvikle et logo til deres snedkerafdeling. Afdelingen skulle fungere som en selvstændig virksomhed, men stadig være en del af Bent Jensen.
Min rolle
I projektet har jeg haft ansvaret for at designe logoet til Bent Jensens nye afdeling samt for at udvikle en design manual.
Tidslinje
Februar 2025 (1 uge)
Intro til problemet
Opgaven opstod, fordi Bent Jensen var på bar bund med både navn og design af logo til deres nye afdeling. Vi fik til opgave at præsentere 2–3 mulige logoeksempler. Vores krav og mål med logoerne var at afspejle Bent Jensens værdier og identitet i det nye brand.
Processen
Vi begyndte med at hente inspiration fra andre virksomheder i snedkerbranchen. Under processen blev det tydeligt, at det var vigtigt, at ordet 'Snedker' indgik i logoet, så brandets fagområde fremgik klart og uden tvivl.
Logoer (Logotype 01 & 02)
Efter research af andre virksomheders logoer og idéudvikling udarbejdede vi to logoforslag. Begge logoer bruger navnet 'Snedkerværket', da det tydeligt beskriver deres branche. Derudover inkluderer de sloganet 'Når træet taler, hører vi efter'. Vi vurderede, at sloganet skaber opmærksomhed på grund af dets humoristiske element. Flere detaljer om hvert enkelt logo fremgår nedenfor.
Logotype 01
Til logotype 1 valgte vi fonten Brother 1816, som tager inspiration fra den første sans-serif font for 200 år siden. Fonten afspejler både modernitet og tradition samt signalerer autoritet og professionalisme, hvilket understreger Bent Jensens mange års erfaring.
Logoets grafiske element er designet som en krone kombineret med snedkerteknikken dovetail for at fremhæve Bent Jensens ekspertise og position som en af de førende i branchen.
Sloganet, 'Når træet taler, hører vi efter', Bent Jensens engagement i kundens rejse, signalerer pålidelighed og er både genkendeligt og let at huske.
Logotype 02
Til logotype 2 valgte vi farvekoden #272361, da lignende nuancer ofte anvendes i snedkerbranchen. Vi valgte at fjerne det grafiske element/logomarket for at skabe et mere simpelt logo, som ikke virker visuelt overvældende.
Design manual
Nedenfor præsenteres vores designmanual, som vi udviklede til Bent Jensen. Designmanualen indeholder blandt andet farvekoder, retningslinjer for brug (do's and don'ts), mockups og andre centrale elementer.
Nedenfor præsenteres vores indehore centrale elementer.
Indsigter fra projektet
Under processen har vi lært, hvordan man tager inspiration og omsætter den til idéudvikling. Vi har opnået indsigt i hele designprocessen, herunder udviklingen af en designmanual og de elementer, der bør inkluderes for at sikre konsistens og genkendelighed i brandets visuelle identitet. Derudover har vi erfaret, hvor vigtigt det er at tage højde for logoets anvendelse med hensyn til størrelse og den baggrund, det placeres på (se mockups i designmanualen). Erfaringen fra projektet har været yderst værdifuld, da den har givet os praktisk indsigt i både kreative og tekniske aspekter af udarbejdelse af logo.